perjantai 4. maaliskuuta 2011

Parissa päivässä on ehtinyt tapahtua monenlaistan. Eilinen oli matkustuspäivä Atlantasta Tolucaan. Herätys oli kello neljä ja lento lähti 6.50. Lennon tuli mennä Houstonin kautta Tolucaan. Matkalla eli ilmassa ollessamme kapteeni ilmoitti Houstonissa olevan sumua ja sinne ei voi laskeutua. Päädyimme sitten Dallasiin, josta reilun tunnin odottelun jälkeen pääsimme jatkamaan matkaa. Saavuimme Houstoniin kuitenkin sen verran myöhässä, että jatkolento oli ehtinyt jo lähteä. Saimme onneksi lentoyhtiön piikkiin uuden lennon, mutta määränpäänä oli Mexico city Tolucan sijaan. Laskeskelimme, että mieluummin lennämme sadan kilsan päähän Tolucasta kuin jäämme Houstoniin yöksi odottamaan uutta lentoa. Kiire oli päästä korkealle.

Mexico cityyn saavuimme neljän maissa ja hyppäsimme taksin kyytiin joka toi meidät tänne hotellille. Muutaman mutkan kautta hotelli löytyi ja pääsimme huilimaan. Iltalenkille ei enää kuitenkaan keretty. Iltapalalle menimme t.g.i Fridayhyn.

Tolucassa näkyy Amerikan vaikutus ainakin ravintoloiden kohdalla. Ruokaketjuja on niitä samoja mitä jenkeissä ja sama juttu on ruokakauopoissa. Autoja Tolucassa on enemmän kuin tarpeeksi, mutta silti vähemmän kuin Mexico cityssä. Asukkaita Tolucassa on 2 miljoonaa.

Hotellimme Holiday Inn sijaitsee aika lailla valtatien varrella, koska Jaakko ja Piotr ei onnistunu saamaan muualta majoitusta. Aamulenkillä pyörimme tässä lähistöllä ja isojen teiden varsia tuli juostua 11km keskivauhdilla 4.49. Päälle teimme 3x100m.

Aamupalan jälkeen oli edessä vuokra-auton hommaaminen. Yhden turhan hukkareissun lentokentälle tehtyämme saimme sopuhintaan auton tästä hotellin läheltä. Lähdimme käymään keskustassa, mutta espanjankielinen navigaattori ohjasi hiukan väärään suuntan ja päädyimme ruokakauppaan ostoksille. Palasimme nopeasti kämpille huilimaan ennen illan reeniä.

Neljän jälkeen ajoimme puolisen tuntia kaupungin länsilaitaan, mistä löytyi todella hyvä puisto. Alueen lähellä oli yliopiston nurmikenttiä ja kirjasto sekä taidemuseo. Itse puistoa kiersi 5,8km mittainen hyvä melko tasainen hiekkatie. Kiersimme sitä samalla keskivauhdilla kuin aamulla, vaikka vauhti tuntui reippaammalta. Tapasimme myös ensimmäisen kenialaisen ja menimme juttusille. Kaveri tähtää Grand Ma´s maratonille tässä keväällä. Pitää tsekata tulokset aikanaan.

Korkealle sopeutuminen on alkanut hyvin. Aamulenkki meni tosi hyvin ja iltapäivän lenkkiä ennen oli hiukan väsymystä havaittavissa. Monen vuorokauden matkustamiset ja aikaiset heräämiset varmasti painavat vielä, mutta nyt on aika nukkua niitä pois. Peruskorkeus 2600m ei tunnu kovinkaan pahalta. Ilmansaasteita Tolucassa on jonkin verran, mutta ei läheskään sitä mitä peloteltiin. Esim. Addis Abebassa oli pahempi. Lämmintä aamulla oli vain joku +8, mutta päivän mittaan helleraja lähestyy. Illalla pimeä tulee seitsemältä ja reeni on hyvä olla tehtynä siihen mennessä.

Illan reeni oli pituudeltaan 16km ja päälle rullailimme nurmikentällä 5x100.