keskiviikko 5. helmikuuta 2014

European Champion Clubs Cup Cross country Albufeira 2014, Portugal

Seurajoukkueiden maastojuoksun EM-kisat käytiin tänä vuonna Portugalin Albufeirassa. Meillä oli JKU:n porukalla jälleen kunnia edustaa Suomea. Paikka sinne tuli varmistettua SM-maastojen joukkuehopeasijalla. Edellä oli Turku, mutta Lewis ja Willy asustelevat talven Keniassa sekä edustavat toista seuraa tällä kaudella. Paikka oli siis meidän ja hyvää kisaa lähdimme juoksemaan.

Paluu Etiopiasta tapahtui tiistaipäivän aikana. Yön istuimme lentokoneessa. Olimme Tampereen kentällä iltapäivällä, mistä ajelimme Jyväskylään. Pakkasta oli reippaasti yli kymmenen astetta ja se tuntui kyllä kasvoissa. Illalla kävin vain kävelylenkillä ja hiukan totuttelemassa talviolosuhteisiin. Ostin myös uudet lenkkarit millä juosta. Löysin Adidaksen Glidet boosti-teknologialla varustettuna ja hyvin tuntuivat toimivan.

Keskivikkona juoksin kevyen 50min kovassa pakkasessa ja pyörähdin Hippoksella selkiä ja vatsoja tekemässä. Venyttelin samalla pitkän matkan väsyttämiä raajoja sekä kävin morjestamassa JKUn toimiston porukkaa. Päälle vielä 3km hölkkää kämpille ja lounasta syömään. Tarkoituksella venytin lenkille lähtöä puolille päivin, jotta keli hiukan lämpenisi. Iltapäivä kului graduseminaarissa ja ilta Timon taitavissa käsissä hierottavana.

Torstaina väsytti edelleen raakasti kun hölköttelin 15km aurinkoisessa pakkassäässä Palokan kautta. Lopussa pikkasen reippailin ja muutaman rullauksen otin. Kävin yliopistolla lounaalla ja kirjastolla hakemassa yhden kirjan reissua varten. Jaakko, Jonne ja Janne hakivat asunnon pihalta puoli viideltä. Edessä oli siirtymä Helsingin Cumulukseen nukkumaan. Aamulla kun oli aikaisin lento Gatwickin kautta Faroon. Hotellille ehdimme pikkasen ennen pimeän tuloa, mutta huoneen kanssa meni säätäessä ja pimeä ehti tulla. Kävimme silti hölkkäämässä kevyen 6km ja tutustumassa maastorataan sen minkä näki. Unta ei tarvinnut pitkään odotella seuraavana yönä.

Lauantaina oli onneksi palautuspäivä ja kroppa sai kaipaamaansa lepoa. Kävimme aamulla juoksemassa 6km hiekkarantaa pitkin. Maisemat olivat upeat ja palasimme myöhemmin kuvaamaan näkymiä. Päivällä kävimme pyörähtämässä Albufeirassa, missä ei ihmeellisemmin ollut nähtävää. Iltalenkillä tutustuimme vielä lisää maastorataan sekä harjoittelimme kumpareiden yli nousua sekä kaivetun syvän kuopan yli juoksemista. Tunnelma alkoi nousta ja kropassa oli tunne, että ehkä sitä sittenkin jaksaa juosta.

Sunnuntaina heräsimme aikaisin ja hölkkäilimme vartin ennen aamupalaa. Odottelu ennen kisapaikalle menoa meni nopeasti. Numerolappujen kanssa oli pientä säätöä edellisiltana, mutta saimme ne kuitenkin. Joku toinen joukkue oli vahingossa ottanut omamme ja palauttanut ne myöhemmin. Junnujen kisa oli jo käynnissä kun saavuimme kisapaikalle. Kuvasin videota ja sain tallennettua tunnelmaa.

Meidän porukan juoksu meni ihan kivasti. Jani aloitti kovaa ja oli kärjessä alussa. Sen jälkeen mies rentoutti juoksua. Jaakko veteli lähellä Jania ja mua edellä. Aloitin rauhallisemmin ja eka kilsa oli silti 2.57. Toinen oli muistaakseni 3.08 paikkeilla ja kroppa alkoi käynnistyä. Reitti oli nurmea, hiekkaa ja mutkainen. Matkalla oli yksi isompi mäki, pari töppyrää ja iso monttu. Tasaista maatakin oli rallateltavaksi. Meitsi lähti loppuvetoon pari kierrosta ennen maalia ja saavutin Jania ja Jaakkoa. Juoksu kulki hyvin ja henki kulki. Saavutin Jaakon kilsaa ennen maalia ja Janin selkä läheni. Päätin pistää kaiken peliin loppusuoralla, mutta molemmilta löytyi kirivaihdetta. Jäin siis pari sekuntia JKU:n parhaan juoksijan tittelistä. Sijoitukset eivät mairitelleet ja olivat siinä 60 paikkeilla. Taso kisoissa on kuitenkin todella kova, kun edellisvuoden maasto Euroopanmestarikin jäi kuudenneksi. Voittoon juoksin Ranskan joukkueessa juossut Mustafa Mustaui Bikila Toledon Aian Lamdassen ollessa toinen. Sveitsin suunnistaja oli seitsemäs eli todella hyvin. Osa kärkiporukasta vietti varmaan viikonloppuna aikaa letkuissa maaten kun esim. 6s etiopialaistaustainan Ranskaa edustava on palannut kilparadoille dopingtauon jälkeen.

JKU:n joukkueessa oli hyvä henki. Myös Jouni ja Jonne taistelivat maaliin ja jaksoivat hymyillä valokuvissa. Niitä tuli jälleen otettua paljon tällä reisulla. JKU:n sijoitus oli 16s 18 joukkueen tultua maaliin. Viime vuonna taisimme olla sijalla 13 eli tiukempi oli kisa tänä vuonna senkin puolesta. Illalla kisan jälkeen istuimme netissä ja kävimme saunomassa. Vasta lähtöpäivän aamulla kävimme juoksemassa kevyen 40min. Kropassa tuntui edellispäivän kisa ja edessä oli jälleen koko päivä istumista lentokoneessa. Albureiran hotelli oli suomalaisurheilijoille tuttu Alfamera. Se oli aiemmin ykkösmesta ennen Italian Tirrenia ja nykyistä Monte Gordoa.

Seuraavaksi palauttelun jälkeen perustreenin pariin pariksi kuukaudeksi ja hyvillä mielin Rotterdamin maratonin viivalle!